lördag 14 juni 2008

Rosinventering...också ett sätt att lata sig!


Välkommen hit kära bloggare!

Inte en droppe regn på åtta veckor, sa min granne och gned sin haka med ena handen. Gammel-Morgan var bekymrad...de dör ser du, sa han...Jag köpte rejält med buskar och blommor i år men de dör sakta men säkert...de där dropparna var rena hånet, avslutade han vår konversation...
När jag då, denna lediga dag till ära, tog pläden för att bestiga hängmattan...kom det över mig så där plötsligt...undrar hur mina rosor mår...la pläden i hängmattan och galopperade in efter papper och penna, högg kameran ifall lusten att ta kort skulle smyga sig på. Fem döda rosor...många hängiga rosor men också många underbara rosor...
Jag vet att man inte skall vattna på dagen eftersom det bara dunstar men...slangen låg framme, vattnet var på så jag...vattnade! Då...kom det en skur som fullständigt mejade ner allt i växtväg! Blöt som en "dränkt katt" dröp jag in (vilket läskigt uttryck förresten "dränkt katt", använder uttryck som jag inte tänkt på vad innebörden egentligen är...). Här är några av rosorna i min trädgård!
Kramar,
Bella

15 kommentarer:

Färjtorp sa...

Men vilka läckra rosor du har!! Själv har jag just börjat med en, satt förra sommaren, hoppas jag får den att blomma!!

Tack för din goa kommentar hos mig, blir så glad.

Ha det gott
Kram Johanna

Gårdsromantik sa...

Så vackra rosor!

Jag kan bara stoltsera med buskrosor som finlands vita ros och hansaros - dom verkar vara svåra att ta kål på.

Kram Maud

Annie - Annalunda sa...

Mmmmmm Bella ... så vackra! Verkligen ett fint rosencollage med underbara rosor!

Hjärtans tack för att du blåser!!! :) Det värmer så...

Tycker om dig - kram Annie

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Vilka fina rosor nästan lika vackra som den förtjusande examens-flickan lite längre ner :)
Ha det gott i trädgården min vän, kramar H
(tack för erbjudandet om hängmattan föresten! sötaste du :))
Stor kram Helena

RANA sa...

Åh så vackert. Det var läckert att se den färgprakten.

Ja, jag vet, det är nåt läskigt med vädret. Icke normalt.

Jag har också vattnat på dagen flera gånger... fastän man inte ska... ;-)

TACK söta för fina ord hos mig.

Kramar, Rana

karofina sa...

ojoj, vad många rosar du har människa!! och de är utslagna! mina är bara mini-knoppar än så länge...
kikade lite på examensbilderna, vilken underbart vacker tös du har! stort grattis till den stora dagen hoppas hon är nöjd med den!
kram karro

Lotta 8`) sa...

Rosorna blev säkert glada för både vattning och regn :) Man skall faktiskt vattna när det regnar så jorden blir riktigt blöt - säger de som vet.. :)
Vackra är dina rosor och gissar att du inte har Rådjur? Jag kan ju bara ha klätterrosor så att odjurens tänder inte når knopparna.
Vad söt examensflickan är! Visst minns man känslan av att ha sommarlovet framför sig.... även om det går så fort, så fort :)
Hoppas du har kunnat vila upp dig i helgen så du är reda att ta tag i strulet med levereansen. Ha det så gott och ha en bra vecka 8`)

Merja sa...

Många vackra rosor du har!! Tråkigt med dom som inte klarat sig.
Tänk att regnet måste vräka ner när det äntligen kommer..
Ha en bra dag!

Ann-Catrin sa...

Bella!

Sittre och njuter av din växtkraft av rosor.. sagolikt vackra är de!!

Är det inte typiskt det där när man ska vattna.. just då börjar det regna!

Jag brukar oxå vattna på dagen ibland.. man tycker så synd om blommorna när de står i solen och steker!!

Hoppas du får det lite lugnare nu och kan njyat av allt ditt vackra rumt om dig!!

Kram på dig Ann-Catrin

Anonym sa...

Hur stor trädgård har du som får plats med så mycket läckerheter?!

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Hej,
vad härligt att höra om dina föräldrar!
Ja,det känns helt rätt att göra något konkret och tydligt som ett avslut och en ny början, allt i ett. Det var med ett stänk av vemod jag tog våra ringar och la i en liten påse idag för att fara till guldsmeden sen, man kan inte låta bli att tänka tillbaka på dagen då vi satte på oss dem för första gången, men det känns bättre när jag tänker på att de ska transformeras till något annat och leva vidare ändå.
Ha en bra dag min vän,
kram H

Anonym sa...

Jag tror vi gillar samma saker. Titta på min hemsida www.pirjodesign.se så får du se.

Ann-Catrin sa...

Tänk Bella.. jag tänkte precis på dig... om du kunde vila lite nu innan midsommar.. men jag förstår.. sånt kan man inte styra när man är egen företagare.
Tänk så många midsommarluncher man suttit under parasoller och presseningar.. ojoj..
kan tänka mig ni får en härlig helg med bad och mat under sagelduk.. perfekt ju att kunna sitta där!

Tack för dina alltid så rara kommnaterer inne hos mig.. de värmer allt lite extra.. och vi är nog lite lika du och jag... kanske kan vi mötas någon gång... en fika när du har vägarna förbi!!

En stor kram vill jag önskaa dig och de dina denna midsommathelg..
din bloggvän Ann-Catrin

Anonym sa...

Ha en härlig midsommar! Kanske kan du göra en krans av alla vackra blommor, eller bara njuta av dem där de står och lyser i rabatterna.

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

En riktigt härlig midsommarhelg önskar jag dig min vän!
Kram HElena