onsdag 7 januari 2009

Återkommande reflektioner


Att det är stor skillnad i tidsuppfattningen emellan tiden då jag var 7 år och nu 42 år, det kan jag tycka är rimligt…men att tiden går fortare nu än för 10 år sedan…det tycker jag inte är lika självklart. Minns som den 7-åring jag en gång var, det evighetslånga jullovet…de sista dagarna räknade jag…längtade ju så efter fröken och kompisarna…
Men nu…räknas inga dagar…inte åt det hållet i alla fall…nu ser jag solen, älskar den långa promenaden…mina tankar…jo, jag njuter av stunden…inser sedan att min normala vardag inte är riktigt njutbar…eftersom jag måste stressa för att hinna med allting…till och med promenaden efter jobbet blir stressig…hrm…har länge sagt att förändringens timme är slagen….
Hur får man då tiden att gå långsamt? I mitt fall…bara när man har riktigt tråkigt. Riktigt tråkigt…när har jag det? I väntrummet på Vårdcentralen om jag inte hittar en färsk tidning…vilket jag faktiskt gjort de senaste gångerna…alltså faller detta alternativ bort…köerna på ICA Maxi vid storhelgerna…att stå i dem är riktigt tråkigt och då kan tiden verkligen snigla…om inte någon väntar på mig…då går det plötsligt väldigt fort tidsmässigt…ja, jag blir rent stressad av att stå stilla…
Än så länge minns jag i alla fall de tillfällena då tiden stod stilla…som de gånger när jag väntat på maken utanför en bilverkstad och det är iskallt i bilen…maken har upplyst mig om att det tar 10 minuter…fötterna är isbitar efter 5 minuter…då står tiden stilla! De senaste åren har jag dock inte följt med…eftersom min erfarenhet säger att jag inte kommer att ångra det beslutet…

Jag ställer mig i alla fall frågan… varför ökar tiden i takt med min ålder? Där satt den, puh!
Är det för att jag plötsligt utan att märka det inte hoppar över några dagliga moment… som att ställa in disken efter mig när jag ätit frukost? Det minns jag att jag struntade i som ung…visst var det äckligare att skölja ur tallrikar med intorkade matrester men…idag tycker jag det är mer praktiskt att komma hem till en ren diskbänk…glöm det…jag har tonåringar…alltid överfylld diskbänk… Där har vi det…istället för två uppsättningar har jag idag fem och ta det gånger…vad en tonåring plockar fram…aha! Jag lägger min tid på att försöka hålla iordning efter tre curlade tonåringar (det där curlade är mitt eget fel)….jag inte bara städar utan kör dem kors och tvärs igenom vårt land…och det för att få umgås så mycket som möjligt med dem…och så vet jag var de är…
Så skillnaden nu är egentligen att då var det jag och bara jag som tog upp min tid…nu delar jag min tid emellan tre tonåringar och deras behov…min egen tid ligger på sparlåga för att tas ut i ljuset igen när barnen är utflugna…och goa maken får lite uppmärksamhet däremellan…som i förrgår när vi firade 19-årig bröllopsdag…tänk…vad många år som gått sedan vi 23 år gamla stod framför prästen och lovade nöd och lust…men så är det nog…ur vissa perspektiv har lång tid passerat medan andra perspektiv…som det här att jag varit ledig i 17 dagar och det sa svisch…jag vet ju egentligen varför…
Jualfton (en massa förberedelser), sonens 18 års dag (en massa förberedelser), nyårsafton, min födelsedag (förberedelser), bröllopsdag…om ni visste vad mitt hem glänser efter allt städande…
Ja, om det ändå vore så väl…”skrattanfall”
Slutsats…livet är i alla fall rättvist när det gäller tid…vi har alla lika många timmar på dygnet…saken är bara den att somliga (läs jag) tror att man kan fylla dem i oändlighet…och så tycker jag andra hinner med så mycket mer…hur går det till?

Bilden visar julgranspyntet som nu lagts tillbaka i sin låda igen…för att om sisådär ett år (läs tre svisch) tas fram igen…
PS. I nästa inlägg presenterar jag en text ur min bok. DS

6 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Ett fint inlägg. Verkligen. tack för det du bjuder på.
kram Lallis

Anonym sa...

Hej! jag o C vill komma o prata bort några timmar i din pool!!!!kram T

Södralycke sa...

Ja det är märkligt det här med tid...ja brukar klaga att tiden går allt fortare. -Vänta bara tills du blir äldre, då går det ännu snabbare säger min far då...

Man borde absolut bli bättre på att ta tillvara tiden..

Ha det så gott! Många kramar Johanna

Annie - Annalunda sa...

Käraste Bella!

Tack för att du delar med dig av dina kloka tankar! Ta det lugnt...stressa inte...
Spännande det ska bli att få läsa din text...

Jag vill också komma och prata bort några timmar i din pool! :)

Jättekram Annie

Anonym sa...

Det är klart att du skall göra Annie! När kan du?
Kram,
Bella

Mamma C sa...

Mycket fina och tänkvärda ord. Tid är något man gnäller om. Antingen har man för mycket eller annars har man alldeles för lite av den.
Kram Mamma C