torsdag 1 januari 2009

Första dagen i mitt liv – år 2009


Ett blankt blad i min…livets bok…
Då väljer jag att inte tro på lågkonjunktur, arbetslöshet och andra negativa trender.
Jag tror 2009 är omtankens år… tankar om varandra, om dem vi känner men också om dem vi inget vet…
Hur kan jag göra skillnad? Kan jag det?
Små skillnader…kan till exempel vara;

När jag anlade min trädgård var det för att glädja…människa, djur och natur… Har det fungerat kan man undra? Trodde nog ingen skulle kunna se vad som dolde sig bakom häcken (inte min kroppsliga) men är jag ute…ser någon gå förbi…någon vars kroppsspråk avslöjar ett försynt intresse…då bjuder jag in… Kanske har jag lyckats glädja någon...grodorna i dammen har i alla fall tacksamt spridit sig...

Ryktet om min trädgård har spridit sig…så också min rädsla…för att någon skall ha för höga förväntningar…förväntningar som inte motsvaras…
Men jag är en glad amatör…med kanske lite gröna fingrar…mycket tokiga idéer och en man som tror på mig. Fantastiska förutsättningar för att fylla bladen i min…livets bok…

Jag är naiv, godtrogen men framförallt så tror jag på mina drömmar (stark magi)…så idag har jag börjat drömma om…förändringar som gör skillnad, både i stort och smått… trädgården är smått…få se om jag törs berätta om stort!
Skall hålla vardagen på avstånd ytterligare ett par dagar…planera, baka, drömma och skriva!
Bilden är tagen under dagens promenad…
Kram,
Bella

10 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

härligt inlägg, livet bok, kapitel 2009, spännande kan inte sluta läsa, det hoppas jag kunna säga när jag återvänder till denna bok...att vara naiv och godtrogen är två underbara egenskaper, tappa aldrig bort dessa och din trädgård skulle jag vilja vara en fjärli i som bara flög runt lite elegant och bara njöt! gott nytt år goa bella, varmkram lotten

Merja sa...

Instämmer. Härligt inlägg!!
Hoppas, hoppas att du komit igång att börja skriva på allvar. Du skrev lite om det tidigare;)att du ville.
God fortsättning på det nya året!
Kram

Anonym sa...

Gott nytt 2009! Du gör skillnad! Din blotta existens i mitt och andras liv gör skillnad! Du berikar! Släpp oron och prestationsångesten! Du är för gammal för att slösa tid på sånt! grattis förresten, det är snart den 4e! kram Tina

Vardagstugg sa...

Vill bara önska en god fortsättning på det nya året!
Annelie

Willewira sa...

Det låter spännande...
I mitt tycke är drömmar livsavgörande. Har man slutat drömma så har man slutat leva... Men visst, bara drömma är inte heller bra. Att leva i nuet är också en nödvändigt. Annars blir nog drömmarna bara drömmar. Aldrig något som blir till verklighet.

Kan vara en svår balans, men en rolig balansövning.

Så dröm på! Och berätta för syrran vad du drömmer... blir så nyfiken! :)

Kramar i massor!
Willewira

Mamma C sa...

God fortsättning på det nya året.
Kram Mamma C

Evas sida sa...

Vilken härlig blogg du har, många tankar o funderingar. Vackra bilder likaså. Tittar snart in igen.

Lallis - liv och leverne sa...

Bella, vilket härligt inlägg!
Ha en riktigt fin lördag idag.
kram Lallis

Södralycke sa...

Ja visst är det spännande med ett nytt år som bjuder på nya möjligheter och utmaningar!!

Hoppas du har en skön helg! Kram Johanna

Annie - Annalunda sa...

Saknar dig! Ett fortsatt gott och härligt nytt år önskar jag dig! Hoppas att vi kan träffas snart!

Kram Annie