torsdag 5 februari 2009

Njutbar trädgård även i februari?










Igår kväll smög jag iväg ifrån familjen...maken kikade på TV och barnen pluggade till prov och inlämningar...satte mig vid datorn och var snart inne i "bloggsagolandet"...blir inspirerad så det näsan är skadligt. Med skadligt menar jag att jag bara vill sitta på min kammare och pyssla...
Efter besöket hos bloggen "Njut av din trädgård" som hade ett inlägg om att man skall kunna njuta av sin trädgård även i grådassiga februari...det gäller att vara klurig, plantera lite vintergröna växter som spännande blickfång. Så idag var jag ute och fotade för att sedan göra en inventering av min trädgårdssituationen så här i februari.

När jag tittar på bilderna konstaterar jag att..."Jösses vad stor bambun blivit...den liksom anfaller huset...kan man klippa ner den"? Snäckor och stenar som jag har som bas i alla land...funkar bra vintertid. Tänk att Lavendel är så snyggt även nu!! Hjälp, vad stökigt det ser ut...bråte och blad...grenar som spretar åt alla håll men Julros och Lagerhägg klär varandra alldeles utmärkt i alla fall...Visste inte heller att lukt Viol var vintergrön...Den röda Kornellen är ju också ett lustigt, lite lätt spretigt inslag...

På altanen hade jag ju tänkt mig lite vintergrönt...men det var inte Lärkgranen...vintergrön alltså...miss i protokollet...Julgranen däremot har inte tappat ett barr och står så fint i sin julgransfot att jag brukar ställa den framför den mycket kala Lärkgranen...Gillar naturens vackra färger och former som ger magiska intryck! Fast det krävs ju lite fler granar då...och kottar...och mossa, ljung, stenar...ja, någon skog på altanen lär jag ju inte få till...och det är ju inte meningen heller...för där skall vi ju fika så fort solen tittar fram!

Skall se vad jag hittar på för att trädgården skall bli mer njutbar så här i februari...Har ni förslag så emottages de tacksamt!
Pst. Dottern tyckte att jag skulle ha en finare signatur...så vi letade efter blåsippan som jag tog kort på förra året men tji...vi hittade till slut en Maiden Blush som var rätt skärpa på...nästa steg blir att lyckas få bort ramen...och jag är envis...vi ska hitta blåsippan...
Kramar,

7 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

En trädgård är en trädgård och charmig liksom jämt:)
Jättefint!
kram Lallis

Ann-Catrin sa...

Hej goa du!!
ja du hur gör man i februari... jag tycker nog att det ser hur fint ut som helst.. även i grådasset
Härliga bildet!!

Här har det börjat att toksnöa..hua.. jag visste det.. man slipper kisom aldrig ifrån det där.. så trädgården.. den är VIT och den är bara att vila ifrån för tillfället.

har bokat två resor nu i vår.. både London och grekland.. bara måste ha något att se fram emot.

fast just nu har jag mycket jobb..med både det ena och det andra.. ett otroligt spännande projekt som jag bara måste få delge dig.. mun mot mun..
jag har supermycket fram tom den 12e.. sen är det lugnt.. hur har du det?? En långsnackis kanske snart va.. på telefon

Ha en fin helg kramar
Ann-Catrin

Annie - Annalunda sa...

Bella-vännen!

Här toksnöar det...*uäaaaahhhh* Gillar jag inte alls för jag vill ha vååååååår!!!!!!!! Trädgården på vintern....ja du visar fina bilder....min är inte mycket att skryta med...eller så är det så att jag inte ser den....

Pusspuss

Gårdsromantik sa...

Men så vackert du har det även vintertid.

Här är allt täckt med snö...tur det för vår trädgård består just nu av ett ynkligt jordgubbsland.

Kram Maud

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej på dig!
Vilken underbar trädgård du har, tänk att kunna njuta av den även i februari. Det är inte ens i sin vildaste fantasi att man skulle kunna göra det häruppe. Jag njuter istället av alla vyer som snön trollar fram. Jag ska gå in nåt på bloggen som du skrev om, den lät inspirerande. Må så gott, trevlig helg och bamsekram.

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Hej igen!
Glömde ju det viktigaste. Skulle ju tipsa dig om en tävling som finns på Charlotte.nu (eller länka från mig). Kanske du redan är besökare hos henne?
Hon har en tävling där ett av prisen är att få sin egen bok tryckt. Spring dit...lycka till å kram igen

RANA sa...

Men herre gud, kvinna, ser din trädgård ut så där i februari???? Här är bara slask och frusen lera och ledsna blad som ser ut som kängurubajs.

Göra mysigare..? Lyktor?

Hoppas du får en vidunderligt fin helg, gumman!

/Rana