torsdag 19 juni 2008

Inför Midsommarafton....



Det ska regna Midsommarafton-08, det regnade Midsommarafton-07 och -06 också...Minns inte hur det var dessförinnan men barnen säger att de inte kan minnas en enda Midsommarafton utan regn...Ops, då har det regnat i 18 år när det gäller Midsommarafton...
Ja, ja...vi deppar inte...vi anpassar oss...då menar jag inte väder efter kläder!
Vi har ju satt upp segel, vi har ett spabad som alltid är 38-39 grader varmt, bara att hoppa i och höra regnet smattra i seglet...vi sitter därute och spelar spel...det gillar alla i familejn, trots att vi aldrig är ense om reglerna...tror det skall vara så... Ibland har vi gäster...men jag är en sådan "jobbig typ" som vill att gästerna sitter och kopplar av, medan jag springer och servar, gärna trerätters, gärna lite piffigt! Sån är jag... I år är jag helt slut! Vi har precis plockat in en containerlast...många av vitrinskåpen var i behov av nya glas (glaskross på de flesta) och många möbler hade också klämts sönder...aj, aj... Med den här container gick precis allt käpprätt...och jag menar verkligen käpprätt...inte en siffra rätt...frakten 40 000 kronor istället för 20-25 000 kronor som det brukar. Leverantören hade inte betalat en försäkring på 2000 kronor, vilket till slut kom fram när jag fortfarande efter en vecka inte fick hämta ut varorna...jag fick betala hamnhyra för containern på 6000 kronor. Eftersom alla bilar som kör ut containers var upptagna fick jag hyra in en extra som debiterade dubbel taxa...ytterligare 4000 kronor! Jag säger bara HJÄLP...vilken mardröm - vill inte vara ensamföretagare idag... Positivt...tänk, tänk...det regnade inte när vi lossade och bar in varorna. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta...grät nästan när de ringde ifrån hamnterminalen och sa att jag tullat in 174 kollin men det fanns bara 128 stycken och det innebar ny tulldeklarering...dagen före midsommarafton klockan 16.00...jag säger bara..Tack tullen i Ollebo i Skåne, ni är mina hjältar! Tur att man är kvinna och kan tala i två telefonlurar samtidigt.
Nu ösregnar det ute...maken grillar, jag steker färskpotatis och fixar grönsallad...dottern har rest till Linköping, pojkarna spelar dataspel...kanske är vi redo för lite Midsommar...jag har i alla fall bokat in 10 gäster på Midsommardags frukost med pannkakor, risgrynsgröt, nybakat bröd, äggröra, färsk frukt, nypressad apelsinjuice, nymalet, nybryggt kaffe eller något gott te, vad tror ni? Finns det hopp för tanten?
Dottern igår, i skymningen, nere vid vår badplats...som ligger runt hörnet...tyckte bilderna visade väderförutsättningarna för morgondagen...
Trevlig Midsommarafton önskar jag alla människor ute på nätet!
Kramar och ät mycket jordgubbar!
Bella

19 kommentarer:

Södralycke sa...

Det var fullt upp....hoppas du hinner koppla av lite i midsommar! Låter jättemysigt att ligga i spa-badet när regnet smattrar :)

Glad midsommar! Kram Johanna

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - du är helt otrolig! Allt du klarar av och allt du fixar till och ordnar och all god mat ni äter :D
Midsommardagsfrukost låter störtskönt! Och väldigt gott. Frukost är en stor favorit hos mej. Fast lunch är också gott, och middag och...oj vad hungrig jag blev,, måste nog ta en liten nattmacka nu....hihihi
Ville bara önska ej en underbar midsommar oavsett väder, stor kram från Helena

Merja sa...

Det lät trevligt med Midsommar frukost!!
För tre år sedan hade vi kanon väder här hos oss med stor sol hela dagen:))
Ha en skön midsommar!

Millas hem sa...

Hej!
Ja du, håller med! Varför måste det alltid envisas med att regna just den dagen!?
Men det är klart...har man ett spa-bad man kan mysa i, är det kanske riktigt mysigt med lite "smatter" från dropparna!
Ha det gott!
Kram Camilla

Lotta 8`) sa...

Oj,oj, oj... vilket strul det blev med sista sändingen... hoppas det går smidigare nästa gång.
Vilka härliga foton på dottern vid havet - ser riktigt magiskt ut - en sjöjungfru på stenen... =)
Hoppas du kan njuta av midsommarhelgen och låt nu gästerna jobba lite också så att även du kan sitta ned och njuta av maten! Hör nu vad mamma säger... fniss... Ha det så gott och jag önskar dig en trevlig midsommarhelg 8`)

lottens vita och gröna sa...

hej du goa bella!
du nog finns det hopp min vän, din frukost skulle jag gråta av lycka att få bli bjuden på!
nedrans såna midsommar, vädret är alltid så , känner igen mig i tanken med oljejackan på, hihi!
vilken vacker bild där på dotra i motljuset!
nämnen fy för den där skitcontainern...hoppas att du får massssssssssssssor av pix för grejjorna där i nurå!
måste fråga, är ju med rosoman..vad heter den som är högst uppe i högra hörnet mmmmm villha!!!!

ha nu en underbar midsommar där i varmvattnet och spelregeldiskussionener, varmastekramen lotten

Living by Milla sa...

Nämen , vännen min..jag känner med dig!! Usch, vilket elände..hoppas det löser sig till det bästa!

Det låter ljuvligt med spabad, kommer så gärna! :) Vi åker till Gtbg 13 juli, kanske ska göra en avstickare?!

Kram och ha en härlig Midsommar!
Camilla

Gårdsromantik sa...

Ha en riktigt härlig midsommar med mycket solsken och värme!

Kram Maud

Mjuka sa...

Lylos dig som har ett spabad!! Ligger där när det regnar, låter mums!!! Här har det inte börjat regna än.....
kramar M

MiaMaria sa...

Hej Bella!

Dessa skyltar kanse inte tål regn....så om du villl beställa skyltar som tål regn och rusk...fniss så måste jag kolla upp...men vem vill lukta på rosorna i regnet...Kanse finns en bra utomhus lack man kan dra på dem.........

Fick förfrågan i en kommentar från en tjej som har butik att göra utomhus skyltar som visar vägen....men dit har jag inte kommit ännu.......

Vad kan lilla fröken ha för önskemål på text till skyltarna tro........och är det för inomhus bruk eller under tak eller ute i det fria tro.....

Har gjort några fler skyltar med olika texter för att testa...riktigt kul....och man kan ju skriva allt.....och lite till...


Har du en E-butik det hade jag missat...men det borde jag kanske förstås.Du som far landet runt...

Och här är det full upp hör jag du grejar och står i....vilken frukost!!!!

Här har vi haft först sol sedan regn och faktiskt lite storm....så vi fick rusa ut och rädda mina pelargonier som jag köpte igår...
Midsommar i Sverige kommer nog alltid att vara regnig...har ju varit dålig i flera år......kommer inte ihåg när den var varm och underbar senast....

Där jag bor har de flyttat firandet till en parken hos mig där firas även valborg så regnar det kan vi sitta i köket och titta.....tror att det blir så...

VAckra bilder på barnen.....

Lycka till inne hos mig!

Glad Midsommar!

MiaMaria

Snusilus o Sannibus sa...

Vilka snygga bilder du visar! Jättefina! Wow, låter som om ni har fullt upp! Hoppas att du får ta det lite lugnt i helgen iaf och att ni hade en skön midsommar även om det nu regnade. Mmm Spa lät härligt! Jodå, jag tycker mer om vissa ställen än andra men det är mer känslan som spelar roll och de som är där. Men jag har tre hem. Ha en trevlig helg!
Kram, Susanne

C De-sign sa...

Låter trevligt med midsommarfrukost! Jag äter alltid "midsommarsmör" till frukost på midsommardagen. Varmt nybakat bröd med smör blandat med hackat hårdkoktägg som stått i kylen över natten! En tradition sedan många år tillbaka i familjen! Nu önskar jag dig en fortsatt fin midsommarhelg! Kramar fr C

karofina sa...

men kära tid, ska du stå i köket hela helgen eller? jag hade gärna varit gäst hos dig och smaskat på din ordentliga frukost...!
hoppas vädret var bra, vi hade lite skurar, men bättre väder kan jag knappt minnas att vi haft...
kramar!

Mamma C sa...

Hejsan hittade din blogg hos milla. Tänkte jag skulle ta mig en titt här hos dig. Alltid kul när man hittar nya bloggar. Det lät väldigt jobbigt det du skrev. men du verkar ju fixa till det riktigt bra. Vi har en vedeldad badtunna som vi kryper ner i och värmer oss. Midsommarfrukost lät gott.
Kram Mamma C

Anna (http://ordagranna.blogg.se/) sa...

Hej ing-Britt!
Du borde bli fotograf. urtjusiga bilder på Clara!

Tack för att jag och Monkan fick komma och hälsa på i veckan! Monica åkte hem med mängder av inspiration och jag med en frustrerad känsla av att jag ville suttit kvar längre på din altan och snackat. Alltid lika roligt att träffas!

KRAM

/Anna

nea i det gula huset sa...

Hej hej!

Det låter som fullt ös hela tiden! Hinner du oxå sitta ner och njuta mellan allt göra?

Vilka fina bilder på din dotter!

Såg idag att dom hade vita parasoll på Lidl(!)till en billig peng!
Undrar givetvis om det är värt att köpa men man kan ju alltid lämna tillbaka om det är dålig kvalitet på det. Annars vore det ju lämpligt att införskaffa och "överaska" min älskade sambo med idag! ;)

Ha det bra!
Kram Nea

Malin - I min trädgård sa...

Hejsan Bella! Du har vunnit ett tröstpris i min utlottning! Skicka mig din adress så kommer det ett paket till dig på posten!

Kram M!

hwitavillan@hotmail.com

Anonym sa...

Jemän Bella!

När det gäller sådana där ekonomiska spörsmål så skulle jag gå i spinn för mindre.

Jag förstår precis hur du tänker när du bjuder in till frukost, trots att du förmodligen skulle må mycket bättre om du lät maken bjuda den på en lite mindre omfattande frukost på sängen.
Det är ju så roligt att ställa till med kalas, att bjuda till, att fixa och dona och ... prestera!

Nu hoppas jag att frukosttillställningen blev precis så lyckad som du förtjänar och att midsommarhelgen var bra på det hela taget.

Måndagskram
Zäta

Snusilus o Sannibus sa...

Vad skumt det där med kommentaren :P Hur det nu gick till! Jo, ska bli jättehärligt! Vissa tvivlar väl lite angående gräset men jag tror att det kan bli bra! Ha en skön tisdag!
Kram, Susanne