onsdag 23 januari 2008

Trädgårdscollage


När vi köpte huset hade ingen bott i det på ett år. Gräset var därför ca 1 meter högt och det var som att vandra i ett djungelträsk. Jag hade läst en bok där någon klok människa skrev att när man köper ett gammalt hus så skall man vänta ett trädgårdsår och se vad som kommer upp. Jag beslöt mig för att göra det men för att överhuvudtaget kunna se något fick vi först lunta hela tomten. Vi eldade en hel helg, barnen tyckte det var det roligaste de hittills upplevt i sina liv och jag kan hålla med om att det är en viss tjusning med att lunta.


Vad hittade jag då på tomten i plantväg?

Det fanns jordgubbsplantor, en rosenbuske och ett tjugotal sällsynta liljor men det var allt...

Just då var jag aningens besviken men det visade sig att alla jag hälsade på hade plantor som de gärna delade med sig av, vilket jag numera också gör. Jag sparar alltid ett par skott av samtliga växter för att ha att ge bort till den som är intresserad.


Tomten bestod av uppförsbackar med gräs så jag började med att gräva bort jorden för hand (hur många år tog inte det) och ersatte den med stenar, grus och snäckor. Jorden till mina plantor tog jag och lade i typ jutesäckar, för att inte mixa jord och sten. Syftet med min trädgård är att få den maximalt underhållsfri (slippa rensa ogräs när solen är som varmast och man vill bada) och härligt grönskande. Den skall vara spännande att gå på upptäcksfärd i.

Här är lite bilder ifrån trädgården och sommaren som gick...

2 kommentarer:

Anna sa...

Åh, vilket vackert hus! Och jösses så vackert ni har i trädgården!Vilket jobb ni har lagt ner! Jag älskar grus och sten - vi har rätt mycket av det själva i vår trädgård!

Åh!Din söta cockerspaniel är ju bara helt bedårande!

Ha en härlig kväll!
:)Anna

Linneagården sa...

Hej & Kul att hitta in till en ny blogg.
Sååå vackert ni har & trädgården, oj, oj, ni har gröna fingrar kan jag tro!
Ha det gott /madelene