lördag 26 januari 2008

Dammen ikväll och i somras!





Jag fick i princip en damm med på köpet när jag köpte huset. Ja, det framgick ju inte då men källaren visade sig vara uppbyggd med lösa stenar som sedan cementerats ihop. Under årens lopp hade det börjat vittra sönder.
En dag när maken stod och sågade i källaren så såg han hur jord och vatten plötsligt rann in. Tiden var alltså inne för en stor investering, vi var tvungna att gräva ut runt hela huset och gjuta en ny grund... Lite som att gräva ner pengarna i jorden, hur trist som helst och inget vi räknat med men...
Det var när vi hade en grävare, som jag då tyckte förstörde och ödelade hela min trädgård, som gropen kom fram i dagsljuset. Ett stort hål i berget, rätt så häftigt.
Barnen bad maken fylla hålet med vatten så att de kunde bada där, kallt men oj, vilken källa till glädje.
Varje gång det regnade fylldes hålet och en dag när jag stod och betraktade det hela såg jag både vattenfallet nedför berget och dammen framför mig.
Vi murade på en stenkant för att kunna ha guldfiskar och växter där, och så byggde vi altanen runt härligheten. Låter kanske knasigt men det är jättemysigt att sitta och betrakta grodor (som besöker dammen då och då) fiskarna som var fem ifrån början men som nu är över 100 stycken, trollsländor, någon liten ödla, en massa söta småfåglar och förmodligen andra djur som jag inte upptäckt ännu.
Zinkkrukorna som står på muren fick en kompis till mig i födelsedagspresent, det var ett tre set och jag vet att jag gjorde små arrangemang i dem alla men en har visst inte blivit fotad. Blommorna kommer ifrån trädgården och det är en del av charmen med trädgård tycker jag... att man får ta det som blommar just då! Näckrosen i dammen är otrolig... den blommade precis hela sommaren. Varje knopp slog ut och blommade i en vecka och så höll det på, helt fantastiskt!

1 kommentar:

Anna (http://ordagranna.blogg.se/) sa...

Jajjamänsan! det var tre krukor och blommor var det i dem alla tre! Jag vet för det var jag som fyllde år. Visserligen bara futtiga 40 men väl värt att fira.

Vilken mysig blogg du har skapat Ing-Britt!

Kramis

/Anna
ordagranna.blogg.se